Gebruik je sociale media om een (h)echte community uit te bouwen
Sociale media als Facebook en Instagram hebben de communicatiewereld grondig veranderd. Niet alleen in ons dagelijkse (privé)leven, maar ook en vooral voor bedrijven. En hoewel ze geen alleen zaligmakend middel zijn, toch bieden ze ook lokale handelszaken en starters een grote meerwaarde. Maar hoe zorg je ervoor dat je Facebook- en Instagramprofiel geen eentonige stroom van commerciële boodschappen wordt? Hoe bouw je het puur commerciële eenrichtingsverkeer om tot een interessante interactie met je volgers?
Een like is geen koop…
… maar kan wel het begin zijn van een nieuwe klantenrelatie. Sociale media teren op het verslavende effect van likes geven en krijgen. Op een duimpje of een hartje klikken is snel gebeurd, maar betekent niet per se dat die persoon ook effectief bij jou zal kopen. Raak dus niet meteen ontmoedigd als het aantal likes van een bericht of het aantal volgers van je pagina zich niet meteen vertaalt in extra aankopen. Probeer die likers wel aan jou te binden.
Bouw een community uit
Die klantenbinding zorgt ervoor dat je je eigen kleine community uitbouwt. Dat doe je door:
• je netwerk te vergroten;
• je sociale media te gebruiken om in dialoog te treden met je klanten;
• voldoende variatie te voorzien in het type berichten dat je post;
• je producten of diensten maximaal in de kijker te zetten;
• af en toe ook een promoted post in te lassen.
Je netwerk vergroten kan je op verschillende manieren doen. Je huidige klanten zijn hierbij essentieel. Zij zijn al overtuigd van je kwaliteit en service en zijn dus jouw beste ambassadeurs in hun vrienden- en kennissenkring. Door hen te betrekken – taggen, berichten delen, enz. – vergroot je je bereik.
Ook door allianties of samenwerkingen aan te gaan met andere lokale bedrijven, bereik je meer mensen via je sociale media. Door elkaars initiatieven te delen, te reposten, of door elkaar te taggen, ontstaat – via het olievlekeffect – een soort microkosmos.
Ga de dialoog aan en varieer
Om te vermijden dat die microkosmos na verloop van tijd weer krimpt of uitdooft, moet je in dialoog gaan met je volgers en hun voldoende variatie aanbieden. Het eerste doe je door te antwoorden of te reageren op berichten, vragen, commentaren… en ook de reacties van je volgers te liken en/of te delen. Zo toon je dat je betrokken bent en voelt je volger/klant zich gewaardeerd.
Variatie in je berichten bereik je door een contentkalender op te maken met verschillende rubrieken of soorten berichten, waarbij je al op voorhand plant wat je wil communiceren. Zo vermijd je dat je berichten een eindeloze copy-paste zijn van elkaar. Mogelijke rubrieken zijn: achter de schermen in je zaak, een product in de kijker, je locatie/winkelpunt, een klant aan het woord, op bezoek bij de leverancier, een medewerker in de spotlights, humor, top topicals (= inspelen op de actualiteit), in de pers, inspiratie/gebruikstips, enz. Bepaal voor je eigen zaak welke rubrieken relevant kunnen zijn en hoe je die op een originele manier kan invullen.
Promoted posts
Bovenstaande tips helpen je om op een organische/natuurlijke manier je netwerk te vergroten en in stand te houden. Met een promoted post – een bericht waarvoor je betaalt – kan je zelfs al met een bescheiden bedrag van 50 euro heel doelgericht communiceren en in bijvoorbeeld één week tijd tot 10.000 potentiële nieuwe klanten bereiken in je buurt. Een zeer doelgerichte en betaalbare manier om je eigen community groter te maken.
Herbekijk het webinar door op de afbeelding te klikken.
Met dank aan François Cauliez van plantastic.be en comcomcom.be.