Job Verpoorte is eind 2017 uit Nederland naar Brugge komen overwaaien. Hij is er ondertussen gestart met zijn eigen zaak, Jabali Surfboards. Zijn specialiteit? Het maken van mooie, performante en duurzame houten surfplanken. 100% vakmanschap, 100% kwaliteit.
Het klinkt de evidentie zelve, wanneer je Job hoort praten over zijn passie. Maar het parcours naar Jabali was toch niet zo rechttoe-rechtaan. Na zijn studies chemische technologie ging Job aan de slag bij een ingenieursbureau en groeide door tot afdelingsdirecteur. Op zijn veertigste begon hij zich af te vragen of hij dit soort job binnen tien jaar nog steeds zou willen doen. Niet dus.
Hij wilde meer met zijn handen doen. Hij volgde een cursus in houtbewerking en leerde daar al snel de ‘suffe’ dingen bouwen: trapjes, meubeltjes. Maar hij wilde meer. De inspiratie kwam bij het zien van een videofilm over een Ierse surfer met een houten surfplank. Job hield van surfen en van werken met hout. Die twee dingen combineren, dat zou pas fantastisch zijn. Hij maakte de carrièreswitch en begon met het bouwen van houten surfplanken.
Maar ook dat bleek niet zo rechttoe-rechtaan. Hij moest eerst het vak goed onder de knie zien te krijgen. Houtbewerking is één ding, surfplanken bouwen is nog iets helemaal anders. Bij een botenbouwer leerde hij de basics. Hij bouwde eerst een ‘plankje’ voor zichzelf, daarna voor familie en vrienden. De plankjes werden steeds beter en de reacties steeds enthousiaster. Om de markt te verkennen, trok hij letterlijk de zee op. In Frankrijk, Spanje, Portugal,… zocht hij ervaren surfers die zijn planken wilden uittesten. Met hun feedback kon hij de planken perfectioneren.
Ondertussen begint zijn zaak aardig te draaien. Wat hij fantastisch vindt aan ondernemen? “De absolute vrijheid die je hebt om je eigen accenten te leggen.” Bij Job zijn dat kwaliteit, duurzaamheid en sociaal bewustzijn. “De flexibiliteit is ook een geweldig pluspunt. Als er goede golven zijn, dan laat ik de boel gewoon vallen en ga ik surfen. Om de planken te testen, natuurlijk, maar ook om te genieten.”
Zijn streefdoel? “Een 25 à 30 planken per jaar maken. Handgemaakt, 100% kwaliteit en zo duurzaam mogelijk. En een goede naam verwerven als boetiekshaper, middenin een heus Belgium Shapers’ Collective dat ik samen met mijn collega-bouwers wil vormgeven.” Want Job ziet zijn concurrenten eerder als collega’s. Uiteindelijk delen ze immers toch allemaal de passie voor het vak. “Je kan niet alles in je eentje doen. Je moet als ondernemer je sterke en minder sterke punten kennen. De zaken waarin je niet zo goed bent, moet je durven uitbesteden of moet je samenwerking voor opzoeken.”
Zijn succesmoment? “Als een goede surfer met een plankje van mij een stapel mooie manoeuvres kan maken en met een brede glimlach terug het water uitkomt.”