De Ierse Daniel Riordan opende in mei 2019 de deuren van zijn winkel Modest. Na een jarenlange carrière in engineering projectmanagement en supply chain management lanceerde hij met Modest een vernieuwend kruideniersconcept met verpakkingsvrije voeding en een koffie- en lunchbar.
Het is nooit te laat om te starten
Daniel waagde de sprong naar het ondernemerschap toen hij vierenveertig was. “Door een herstructurering bij mijn vorige werkgever, kreeg ik de keuze om te blijven of te vertrekken. Ik heb altijd al iets willen terugdoen voor de maatschappij, dus besloot ik te vertrekken. Ik maakte werk van een ondernemingsplan en kreeg hiervoor hulp van Start&GO, Syntra West en Unizo. Omdat ik geen kaas had gegeten van marketing en mijn financiële basiskennis beperkt was, volgde ik via Start&GO opleidingen en kreeg ik persoonlijke begeleiding van een expert”, vertelt Daniel. Hij startte Modest op uit een persoonlijke overtuiging. “Het concept van verpakkingsvrije voeding bestaat al in verschillende steden en landen, maar was naar mijn mening nog te weinig aanwezig in Vlaanderen.”
Duurzaam ondernemen
Modest is er voor Oostendenaars die lokaal willen winkelen en hun afvalproductie willen beperken. In de geïntegreerde koffie- en lunchbar kunnen voorbijgangers onder meer quiche, soep of patisserie uit de verstoog kiezen en ter plaatse consumeren. “Vaak merk ik dat mensen binnenspringen om iets te eten of te drinken en dat ze nieuwsgierig zijn naar het winkelgedeelte. Dat is mijn kans om hen te sensibiliseren en overtuigen om duurzamer, verpakkingsvrij en lokaal te winkelen”, licht Daniel enthousiast toe. In de winkel vind je meer dan 600 producten, van droge voeding in bulk zoals pasta, rijst, koffie, zout en gedroogde vruchten tot biologische groenten en fruit, zuivel van een lokale boer in glazen flessen en vloeibare producten als olie en sojasaus. Daarnaast ligt er ook een selectie huishoud- en verzorgingsproducten in de rekken.
Durf snel beslissingen nemen
“Een goede tip die ik kreeg van de expert van Start&GO was: definieer eerst en vooral vijf klantenprofielen. Dat geeft je al heel wat inzichten over de haalbaarheid van je plan. Daarna is het een kwestie van durven beslissen. Wacht niet altijd tot de ene stap af is om naar de volgende stap te gaan. En tot slot, blijf vasthouden aan je kernidee. Zo blijf je gefocust”, geeft Daniel nog mee.