Reclame maken voor je zaak nog voor je bent opgestart. Een goed idee?

Unizo-coach Marie Haelterman beantwoordt 5 belangrijke startersvragen.

Er kruipt tijd en energie in het opbouwen van naamsbekendheid. Daarnaast bestaat het aankoopproces van potentiële klanten uit verschillende fases. Vandaar dat het zeker niet slecht is om al een voorspong te nemen en bepaalde marketingacties de wereld in te sturen voor je opstart. Je kan potentiële klanten warm maken vóór je effectieve opstart zodat ze sneller zullen aankopen eens ze eindelijk van jouw producten/diensten kunnen genieten.

Je kan op sociale media de nieuwsgierigheid wekken met af en toe een post. Wees wel voorzichtig met welke informatie je al deelt. Denk vooraf goed na en maak de informatie zo concreet mogelijk om verwarring en miscommunicatie te voorkomen. Communiceer bijvoorbeeld pas over prijzen als je je prijszetting goed berekend hebt.

Ben je nog werknemer? Lees dan vooraf eens je arbeidscontract na om te kijken of hierover niets opgenomen werd en breng je werkgever op de hoogte van jouw plannen. Als je werkloos bent en je wilt graag de stap maken naar een zelfstandige activiteit, bespreek dit eerst met je VDAB-consulente of met de RVA.

Conclusie
Communiceren over je zaak nog voor je opstart is zeker een goed idee, maar denk goed na over welke informatie je op voorhand wilt delen. 

Wil je meer weten over de opstartformaliteiten en met welke zaken je allemaal moet bezig houden bij de opstart van een eigen zaak? Schrijf je dan in voor onze Start-up Talks.

vraag 1