Kruip in de huid van jouw ideale klant

De basis van elk bedrijf is inzicht in klantentypes

‘De klant is koning’, hoor je vaak zeggen. Maar hoe kan je je klant als koning behandelen als je niet weet wie hij is? Maak buyer persona’s en breng jouw ideale klant(en) in kaart. Persona’s vergemakkelijken niet alleen je klantgericht denken en handelen, ze bepalen ook de focus van jouw bedrijf.

Persona centric
‘Persona centric’, het zou een term moeten zijn die elke ondernemer als rode draad gebruikt bij zijn denken en doen. De term gaat terug naar de basis van de marketing en zet de klant centraal bij elke beslissing. Marketing wordt al te vaak verward met reclame. Gelukkig is het veel meer dan dat. Het betekent denken vanuit de markt en vanuit de klant. 

Kijk naar je klanten om te weten wat je wel en niet aanbiedt en aan welke prijzen. Spreek met je klanten om te horen wat ze relevant vinden en bouw hierop je communicatiestrategie.

Wat zijn buyer persona’s?
Buyer persona’s zijn fictieve voorstellingen van je ideale klanten.  Ze helpen je meer inzicht te krijgen in klanten én prospecten en maken het gemakkelijker om je aan te passen aan hun noden.  
Persona’s gebruik je om je aanbod aan te passen, je prijsstrategie te verfijnen en om je communicatie onderscheidend te maken.

Hoe start je ermee?
Organiseer met je werknemers, vrienden of familie een brainstorm. Maak 6 groepjes en denk na over volgende zes W-vragen:

  • Wie is de klant/prospect?
  • Waar koopt hij, waar vind ik hem?
  • Wat koopt hij?
  • Wanneer koopt hij?
  • Waarom koopt hij waar hij koopt?
  • Waarom koopt hij niet?

Laat elk groepje enkele minuten opschrijven wat bij hen opkomt bij elke vraag. Nadien draai je door en laat je het groepje werken aan de volgende W-vraag. Geef elke deelnemer een zelfklevend notitieblokje en laat elke gedachte op een aparte post-it noteren. 

Groepeer na de brainstorm alle blaadjes. Welke kenmerken horen bij welke klant/prospect? Uit de groepen tekenen zich langzaam een aantal persona’s (met hun specifieke kenmerken en koopgedrag) af.

Gebruik onderstaande fiche om tot éénduidige en herkenbare klantentypes te komen.

 

Veel succes met de opmaak van jouw buyer persona’s!

Wil je je verder verdiepen in persona's? Herbekijk het webinar door op de afbeelding te klikken.

Met dank aan Jody Duyck van Peppers & Co.

persona's