Meer en trouwere klanten via Customer Journey Mapping

Klanten zijn vandaag veeleisender en kritischer dan ooit. Concurreren op basis van prijs is in heel wat gevallen niet de meest aangewezen manier. Interessanter is om in te spelen op klantbeleving en hiermee het verschil maken in jouw markt. Maar hoe breng je de klantbeleving van jouw onderneming in kaart en hoe kan je ze optimaliseren? 

Visualisatietechniek
Visualiseer via Customer Journey Mapping jouw klantbeleving. Doorloop de verschillende stappen die klanten nemen voor én na een aankoop en zet die stappen in een tijdslijn op kaart. Elke stap noemen we een touchpoint. Voor alle touchpoints met je onderneming bepaal je hoe de klant dit contact ervaart. Het opmaken van een customer journey map verplicht je je in te leven in de beleving van de klant. Door alles visueel in kaart te brengen, krijg je een overzicht van het aankoopproces. Je ziet waar er drempels zijn voor de (potentiële) klant, maar evengoed waar kansen liggen om je klantenrelaties te verbeteren en meer te verkopen. Deze methode kan zowel in B2B- als in B2C-omgevingen gebruikt worden.

Klantenbeleving in verandering
De customer journey methode is niet nieuw. Door de coronacrisis is het aankoopgedrag van particulieren en bedrijven in een digitale versnelling geraakt. Daarom is het zeker zinvol om te onderzoeken wat de impact is op het aankoopproces in jouw markt en hoe je met jouw bedrijf hierop kan anticiperen.

Concrete resultaten
De customer journey maakt meteen duidelijk welke touchpoints je kan verbeteren. Werk enkele concrete acties uit om je aanpak te verfijnen en professionaliseren. Bijvoorbeeld: 

  • Optimaliseren van het dienstverleningstraject vanuit de behoefte van de klant
  • Verbeteren van de efficiëntie en effectiviteit van je aanbod
  • Input voor training en bijsturing van het ‘service’ personeel
  • Creatie van een sterke klantenbeleving
  • Vergroten van de klantentevredenheid, retentie en herhaalaankopen
  • Vergroten van het aantal ambassadeurs voor je zaak
  • Uitbouw van een klantgerichte merkidentiteit

Jouw customer journey
Wil je er zelf mee aan de slag? Start&GO organiseert op 29 april een online workshop rond dit thema. Jody Duyck, ondernemerscoach bij Peppers&co, neemt je mee in het hoe en waarom van Customer Journey Mapping. Schrijf je in voor de workshop

journey