Vind het hoger doel van jouw bedrijf

Waarom? Een heel eenvoudige vraag op het eerste gezicht, maar heb je al eens nagedacht wat de finaliteit van je onderneming is? Waarom besta je? Wat betekent je onderneming voor jezelf, voor je directe stakeholders, en wat is de stempel die je op de wereld wenst te drukken?

TESLA wil elektrisch rijden tot norm verheffen en Wikipedia wil alle kennis ter wereld inventariseren. Ze hebben grote ambitieuze doelen en leven ernaar om deze doelen te verwezenlijken, samen met interne en externe stakeholders. Dit grote ambitieuze doel wordt een MTP of ‘massive transformative purpose’ genoemd.

Een MTP is een hoger doel om iets radicaal te veranderen en de wereld te verbeteren. Zo’n doel bindt je werknemers aan je bedrijf, doet je klanten voor je kiezen en vergemakkelijkt het samenwerken met derden. Een soortgelijke maatschappijvisie en gedeelde doelen geven richting en helpen je om de korte termijn los te laten en met meer ambitie te innoveren.

Volg deze drie stappen en vind het hoger doel van jouw onderneming (jouw MTP).

Stap 1: WHY

Denk op verschillende niveaus na over de impact van jouw onderneming.

  • Waarom ben je succesvol? (Wat is in je aanbod je huidige bestaansreden?)
  • Waarom maak je het leven van je klanten beter? (Wat betekent dit voor hen?)
  • Waarom heb je impact op de wereld? (Wat zou de ultieme impact moeten zijn?)

Stap 2: HOW

Hoe realiseer je deze impact binnen diezelfde drie niveaus?

  • Waarom ben je succesvol? (Hoe ga je dit bestendigen in de volgende generatie producten en diensten?)
  • Waarom maak je het leven van je klanten beter? Hoe zou dit nog beter kunnen doen?
  • Waarom heb je impact op de wereld? Hoe kun je je ultieme doel bereiken en je MTP vervullen? (Dit betekent in principe dat je het probleem in de wereld hebt opgelost en zelf overbodig bent geworden.)

Stap 3: WHAT

In een laatste stap maak je een tijdslijn voor een periode van 10 tot 30 jaar met enkele concrete acties die uiteindelijk zullen leiden tot het bereiken van je MTP. De tijdslijn moet je helpen het heden en je producten of diensten te kaderen binnen een groter geheel.

Heb je jouw hoger doel gevonden? Hang je MTP op een zichtbare plaats op je werkplek en houd het steeds in je achterhoofd bij beslissingen en communicatie. Een ondernemer die weet waar hij naartoe wil groeien, staat sterk in zijn schoenen!

Nog enkele tips voor een goede MTP:

  • Streef naar een betere wereld.
  • Wees ambitieus en ga voor verandering.
  • Het doel moet bondig geformuleerd zijn.
  • Zorg dat je doel een wereldwijde impact heeft.
  • Wees inspirerend en positief, zorg dat er passie in zit.

Met dank aan Remco Lenstra van Antwerp Management School.

Start&GO