“Klanten. Klanten. Klanten.” Dat is het antwoord als je aan ondernemer Stefan Vermeulen vraagt naar zijn top 3-prioriteiten voor zijn bedrijf. Met EMAKERS ondersteunt hij makers en fabrikanten bij het uitbouwen van hun online verkoop en diensten, van a tot z. En dat hele alfabet mag je letterlijk nemen: EMAKERS zorgt voor een servicepakket op maat, of het nu gaat om verzending van pakketjes, het opzetten van een webshop of het lanceren van digitale marketingcampagnes.
Als Stefan Vermeulen op het einde van de werkdag even een boost nodig heeft, kijkt hij naar de verkoopresultaten. Niet die van EMAKERS, wel die van zijn klanten. Online verkoop en diensten zijn een must geworden, maar veel bedrijven weten niet goed hoe ze dat op een goede manier moeten aanpakken. Het energiepeil van Stefan Vermeulen krijgt een ferme boost wanneer zijn ondersteuning de online verkoopresultaten van zijn klanten de hoogte injaagt: “Op het einde van de dag is het belangrijk dat je je bestaande klanten tevreden houdt en dat je nieuwe klanten vindt, alleen zo kan je een goede business uitbouwen.”
EMAKERS is niet zijn eerste bedrijf. Het ondernemersgevoel kriebelt al langer: “Ik wil iets doen dat binnen tien of twintig jaar nog altijd bestaat, waarop ik kan terugkijken en zeggen ‘dat heb ik gebouwd’.” Hoewel hij ondertussen al behoorlijk wat ervaring op de teller heeft staan, is hij nog altijd overtuigd van het belang van coaching: “Ik denk dat het heel erg belangrijk is voor iedere ondernemer om zichzelf te laten coachen. Ik laat me tot de dag van vandaag coachen door andere, medeondernemers. Het is heel fijn als een andere ondernemer mij uitdaagt over mijn bedrijfsdoelstelling.”
Niet alleen coaching is belangrijk, ook netwerken: “Er zijn legio netwerken waar ik aan deelneem, om ervaringen uit te wisselen met andere ondernemers.” En verder heeft hij geleerd dat grote spelers best wel graag met kleine spelers willen samenwerken. Als startup moet je dus niet al te bescheiden zijn: “Als je wil groeien, moet je ook met grote spelers durven samenwerken. Twijfel niet om grote klanten te contacteren als je opportuniteiten ziet om samen te werken”
Zijn grootste uitdaging als ondernemer is tijd. Of beter: een tekort aan tijd. “Ik denk dat iedere ondernemer een goed evenwicht tussen werk en privé moet vinden, zo blijf je ook gezond en kan je het langer volhouden. Al moet mijn vrouw mij ook elke vrijdagavond vragen of ik die computer nu aan de kant wil leggen.” Maar ondertussen heeft hij door dat ondernemen “een marathon lopen is, en niet zomaar even een snel sprintje.” En is hij ervan overtuigd dat iedere ondernemer de eindmeet kan halen: “Als je een visie voor jezelf gesteld hebt, dan moet je daarvoor gaan. Halverwege de rit zul je zeker een paar keer vallen, maar dan is het belangrijk om gewoon weer op te staan en door te zetten. Blijf je visie volgen en dan komt het vanzelf wel in orde.”