Saartje Allosserie heeft als industrieel ontwerper en ondernemer een duidelijke missie: duurzaam ontworpen producten in de markt zetten. Vanuit haar conceptstore ALLOSSA// in Izegem helpt ze zowel bedrijven als consumenten om duurzame keuzes te maken.
Conceptstore
Allosserie: “Ik ben afgestudeerd als industrieel ontwerper. Ik heb die job lange tijd uitgeoefend in dienstverband, maar vond dat ecodesign daarin te weinig aan bod kwam. Daarom startte ik in 2011 in bijberoep met een ontwerpbureau. Daarnaast kreeg ik veel vragen over wat mijn job inhoudt: wat is productontwikkeling precies? Dat kon ik het beste uitleggen door het te tonen. Ik ging met die ideeën aan de slag, en daaruit groeide het idee van een conceptstore. Eind 2019 ben ik gestart met ALLOSSA//.”
Duurzame producten
ALLOSSA// is een totaalconcept met verschillende pijlers die allemaal draaien om duurzaamheid, legt Allosserie uit. “Er is het ontwerpbureau, waar ik producten ontwerp vanuit mijn visie op ontwerpen. Het is mijn verantwoordelijkheid als ontwerper om producten met een duurzaam, goed doordacht design te brengen. Ik help klanten bij de keuze van de gebruikte materialen, de productie- en assemblagetechniek … Door daarmee rekening te houden vanaf het ontwerp, vermijden we overconsumptie en kunnen we de materialen achteraf eenvoudig recupereren en hergebruiken.”
“Daarnaast is er ook de shop. Kleding, decoratie, speelgoed … wie bij ons iets koopt, hoeft zich niet schuldig te voelen over de milieu-impact van zijn aankoop. In de bar kan je even pauzeren bij een hapje en een drankje. En ten slotte organiseren we ook events.”
Voor bedrijven en consumenten
Het concept sloeg aan en ALLOSSA// nam een vliegende start. En toen brak de coronacrisis uit. “Ik moest een deel van de activiteiten sluiten. De tijd die vrijkwam, heb ik gebruikt om een aantal zaken te optimaliseren.”
Kennis en inspiratie haalde Allosserie bij de webinars van Start&GO. “Ik leerde bij over het gebruik van YouTube, een kanaal dat ik in de toekomst wil gebruiken om duurzame producten in de kijker te zetten. Uit een andere webinar leerde ik hoe ik verschillende soorten klanten beter kan aanspreken. Dat is belangrijk omdat ALLOSSA// zich zowel op bedrijven als consumenten richt. Correcte prijszetting was nog zo’n onderwerp. Ik nam ook deel aan een lunch met Julie Lietaer, de CEO van ESG. Met haar textielbedrijf zette ze de start-up ‘Ariadne Innovation’ op, dat partners samenbrengt rond circulaire textielverwerking. Heel inspirerend en ik hield er enkele interessante contacten aan over.”
Doorgroeien
“Door de coronacrisis heb ik het concept sinds de opstart nog geen enkele keer in zijn geheel kunnen ervaren en aanbieden. Anderzijds had ik wel het geluk dat er telkens een deel kon blijven draaien. Omdat we toch mooi gegroeid zijn, zijn we nu klaar voor de volgende stap. We kijken voorzichtig uit om extra mankracht of vrouwkracht in te schakelen.”