Op de warme midzomeravond 20/06 verzamelden een 60-tal ondernemers in het Ondernemerscentrum van Kortrijk om zich gedurende een paar uur onder te dompelen in alle facetten van prijszetting. Heel wat prille starters en zelfs ook meer ervaren ondernemers worstelen met dit thema.
Na een frisse homemade limonade werd er met veel goesting in de workshops gedoken.
Patrick Derck van Behold the Turtle friste de theorie rond prijssetting op. Economische conjunctuur, de markt en je USP, een breed of een diep assortiment, imago van je bedrijf, de bedrijfsdoelstellingen, ... zijn allemaal factoren die invloed hebben op je prijs en waar je dus best bij aanvang rekening mee houdt.
Simon Gryspeert van Flanders DC maakte de prijsbepaling wat concreter voor creatieve beroepers. De handige tool www.prijsinzicht.be bezorgt je een eerste kostengebaseerde prijsbepaling. Maar daarnaast hou je best ook rekening met de markt (wat vragen anderen?) en hoeveel je product/dienst waard is voor de klant. Tijdens de workshop werd creatief aan de slag gegaan met Value Proposition en verdienmodellen.
Yves Roelens leerde ons salespitchen en tijdens de sessie van Inge Devroe kregen ondernemers de kans om eerlijke feedback te vragen over hun product/dienst en prijs aan een objectieve groep - want zijn familie en vrienden soms niet een beetje bevooroordeeld?
Er was ook tijd om wat te netwerken bij een glaasje en het lekkere buffet van De 7 Zonden.
Dat onze ondernemers bij dergelijke temperaturen tijd vrijmaken om bij te leren, bewijst weer eens dat we in West-Vlaanderen willen groeien en ondernemen!
Bekijk het fotoverslag op onze facebookpagina.
Kon je er niet bij zijn, maar heb je ook wel wat vragen rond prijszetting, lees dan binnenkort onze blogpost!