Innovation bootcamp voor de Voedingsindustrie kleurt 100% West-Vlaams
Op 16 en 17 februari zakten 88 studenten uit 11 Vlaamse universiteiten en hogescholen af naar het Ondernemerscentrum Roeselare / Vlaams Huis van de Voeding om er deel te nemen aan een Vlajo-innovatiekamp voor de voedingsindustrie georganiseerd door de POM West-Vlaanderen (oa Actie voor Starters) en RESOC Midden-West-Vlaanderen.
In totaal gingen 16 interdisciplinaire teams op zoek naar innovatieve, creatieve en duurzame antwoorden op probleemstellingen die hen voorgeschoteld werden door 4 voedingsbedrijven: Westvlees, Chef’s Secret, het Gulden Spoor en het initiatief 100% West-Vlaams.
De winnaars kwamen op de proppen met een innovatief pop-up concept om de producten van 100% West-Vlaams bekend te maken bij het brede publiek.
Het team ’t Smakt sleepte de hoofdprijs in de wacht met een innovatief en duurzaam pop-up foodconcept om de producten van 100% West-Vlaams bij het brede publiek bekend te maken. Het winnende idee van Anatoliy Mirzoyan (Universiteit Antwerpen), Lisa Vanden Abeele (Erasmushogeschool Brussel), Maxim Piessen (Universiteit Antwepen), Cato Deschuytter (Hogeschool Gent) en Brian Desplinter (Howest) kon op de meeste appreciatie van de jury rekenen.
Zij kwamen op de proppen met een lokaal rondreizend hapjesrestaurant (container) dat werkt met West-Vlaamse hoeve- en streekproducten en deze ook aanbiedt, zowel ter plaatse in een restaurant als online via een webshop. Het rondreizen is seizoensgebonden en gelinkt aan de verschillende streken in West-Vlaanderen.